Clubhouse

De app Clubhouse is aan een snelle opmars bezig in Nederland. Twitter, Facebook, Spotify en Linkedin werken allemaal aan een concurrent van de Audio App. Maar wat maakt deze app nu zo aantrekkelijk? Vanuit mijn achtgrond als sociaal psycholoog en wetenschappelijk onderzoeker naar de dynamiek van enthousiasme beschrijf ik 10 factoren die Clubhouse vanuit psychologisch perspectief zo aantrekkelijk maken. De factoren zijn aangescherpt in gesprekken met enkele honderden Clubhouse gebruikers en tal van experts uit verschillende vakgebieden.

  1. Laagdrempelig

Het is eenvoudig met Clubhouse te beginnen, om een room te starten of een vraag te stellen. Het is ook volledig geaccepteerd om van groep tot groep gaan tot je een interessante room hebt gevonden. Dat maakt dat je even kan neuzen bij verschillende onderwerpen, en op zoek kan gaan naar verrassingen.

  1. Interactief

Een room op Clubhouse is als het ware een praatprogramma, waar je actief aan deel kunt nemen. Als je iets wil zeggen steek je virtueel je hand op. Vrijwel altijd word je dan ook uitgenodigd om mee te praten of een vraag te stellen. De meeste rooms zijn dan ook behoorlijk interactief.

  1. Audio

Het is audio. Zeker na een jaar van beeldbellen en achter een scherm zitten is dit bevrijdend. Je kunt luisteren tijdens het koken, afwassen of wandelen. Het is ook opvallend hoe vertrouwen-wekkend audio is. Audio maakt interactie intiem en menselijk.

  1. Sfeer van vertrouwen

Clubhouse verbiedt opnames te maken van de gesprekken. Daardoor is de sfeer vertrouwelijk. Het helpt ook dat vrijwel iedereen een profiel heeft met zijn of haar echte naam en een foto. Mensen durven zich kwetsbaar op te stellen. Mensen zijn vriendelijk, respectvol en behulpzaam en dat maakt het tot een veilige omgeving. Hopelijk kan deze sfeer behouden blijven, als de app verder gaat groeien.

  1. Kroeggevoel

De gesprekken voelen intiem en dichtbij. Ook als je in een room zit met bekende Nederlanders of succesvolle ondernemers of goeroes. Het is alsof je in een kroeg staat waar je gesprekken hebt met bekenden en onbekenden. En dat gevoel hebben we gemist in het afgelopen jaar!

  1. Pionieren

Op dit moment is het platform voor iedereen nog nieuw. Daardoor heerst er een pioniersgevoel. Iedereen is nog aan het ontdekken en uitproberen. Je hebt het gevoel dat je onderdeel bent van een groep ontdekkingsreizigers.

  1. Inspirerend & leerzaam

Er wordt bizar veel kennis gedeeld. Experts uit allerlei vakgebieden komen samen, discussiëren met elkaar en beantwoorden vragen. Kennis wordt expliciet gedeeld, maar ook tussen de regels door. Het biedt een stroom aan waardevolle inzichten en wakkert de creativiteit aan.

  1. Fear of missing out (FOMO)

Het is live en niet terug te luisteren. Er zijn zoveel boeiende gesprekken en bijzondere mensen dat je snel het gevoel krijgt iets te missen. Dat gevoel wordt versterkt omdat niets wordt opgenomen. Je kunt niets terugkijken. Dit maakt het wel een tikkeltje verslavend. ? Het is live: Hier en nu.

  1. Netwerken

Het is bijzonder hoe snel je nieuwe mensen leert kennen. Ook dit is een gemist in de huidige pandemie. We zitten noodgedwongen in onze eigen kleine bubbel. Op Clubhouse leer je mensen kennen van andere culturen en met andere achtergronden.

  1. De magie van serendipiteit

Doordat het platform zo open en spontaan is, gebeuren er magische dingen. In veel rooms ontmoet je bijzondere mensen, hoor je een waardevol verhaal of je krijgt een inzicht. Dat je niet precies wat er gaat gebeuren, maakt het alleen maar extra spannend.

Tot slot

Er zijn zeker ook negatieve dingen over Clubhouse te zeggen. Het is nog niet voor iedereen toegankelijk (top op heden alleen Iphone, maar dat verandert binnenkort) en er zijn zorgen over de privacy. Ook zijn echt niet alle rooms de moeite waard en zijn sommige mensen eerder zichzelf te veel aan het profileren. Of Clubhouse over een tijdje nog bestaat is ook moeilijk te voorspellen. Mogelijk dat een van de grote social media reuzen een nog aantrekkelijkere audio-only variant ontwikkelt of Clubhouse overneemt en integreert in hun diensten. De ontwikkeling van audio-only communities blijft hoe dan ook spannend en de moeite waard om op de voet te blijven volgen.

Rijn Vogelaar is sociaal psycholoog en doet ondermeer onderzoek naar enthousiasme aan de Universiteit Leiden. Verder is hij auteur en geeft hij presentaties over de dynamiek van enthousiasme. Op Clubhouse is hij te vinden en onder zijn eigen naam.

Photo by Erin Kwon on Unsplash