Loading...
Trainingen2018-12-12T11:41:09+00:00

Trainingen

In de loop der tijd heb ik verschillende trainingen ontwikkeld in het verlengde van mijn boeken en workshops. Alle trainingen maken gebruik van de dynamiek van enthousiasme. Het is mijn overtuiging dat dit de bron is van ontwikkeling en positieve verandering. Hieronder vind je en korte beschrijving van de verschillende trainingen. Vraag vrijblijvend om een brochure, prijsopgave of een mondelinge toelichting via het contactformulier. Ik reageer in het algemeen binnen een werkdag.

Superpromoter Academy

De Superpromoter Academy is een tweedaagse training  over klant- en medewerker-enthousiasme. In deze training komen de volgende elementen aan te orde:

  • De relatie tussen klant- en medewerker-enthousiasme.
  • Hoe je klantgerichtheid integraal op de kaart kan zetten.
  • Hoe je als team in flow kan komen door focus op klantgerichtheid.
  • Op welke wijze afdelingen beter kunnen samenwerken om de klant te bedienen.
  • Het verschil tussen tevredenheid, loyaliteit en aanbevelen.
  • Het belang van superpromoters en hoe ze te vinden, begrijpen en ondersteunen.
  • Hoe je klantmetingen, zoals NPS, kunt gebruiken om te verbeteren, medewerkers te motiveren en klantenthousiasme aan te wakkeren.
  • Welke rol social media kan spelen bij het verspreiden van enthousiasme.

De Superpromoter Academy heb ik al in veel landen en bij verschillende bedrijven mogen geven. De training wordt alleen nog Inhouse aangeboden als een training van twee aaneengesloten dagen. Als individu kunnen mensen inschrijven bij de verschillende eendaagse trainingen over klant- en medewerker-enthousiasme. Inhouse heb ik de training ondermeer mogen geven bij SNS, NUON, Rabobank, ABN AMRO, Nationale Nederlanden, KPN, Samsung, DTG, Janssen en de Jong, Verkeer en Waterstaat. Ook internationaal heb ik de training met regelmaat gegeven. De Superpromoter is neergestreken in ondermeer Denemarken, Engeland, Duitsland, India en Hong Kong. Meer informatie over de Superpromoter Academy is hier te vinden. Of vraag via het contactformulier om de uitgebreide brochure.

Deelnemers over de Superpromoter Academy:

Hans Straus, Business Unit Manager Nationale Nederlanden:

Ik had al positieve verhalen gehoord over de Superpromoter Academy. Misschien herken je in zo’n geval het risico dat je met te grote verwachtingen zelf gaat deelnemen, waardoor jouw ervaring alleen maar kan tegenvallen. Nou, integendeel. Wat een feest, wat een gevoel van thuiskomen. Ineens blijken jouw ideeën over enthousiasme en positiviteit versus negativiteit niet meer zo vreemd te zijn. Een enthousiaste groep medestudenten, herkenbare voorbeelden die eigenlijk eenvoudig toe te passen zijn en direct een wereld van verschil veroorzaken. Sfeervolle ambiance (hotel Quartier du Port) en het enthousiasme van Rijn Vogelaar. Met simpele, maar o zo herkenbare metaforen, vallen er meerdere kwartjes.
De opleiding deed ik twee jaar geleden. Nog dagelijks probeer ik het geleerde in praktijk te brengen. Het nieuwe boek van Rijn (Negativiteit Mania) geeft daarbij weer een extra boost.
Ik geniet van het superpromoter-zijn en probeer collega’s en vrienden datzelfde gevoel te laten ervaren. En niet zonder resultaat. Bij ons in de organisatie zijn we nu al met zo’n 48 superpromoters en dat aantal gaat de komende maanden nog verder toenemen. De volgende groep staat al te trappelen !

Anna Francken, Fotograaf en werkzaam bij de Volksbank:

Wat een paar waanzinnige dagen met mijn collega’s tijdens de Super Promoter Acadamy van Rijn. Ik voelde dat mijn hart weer in vuur en vlam kwam te staan. Mooie gesprekken en mooie opdrachten tijdens deze dagen die je aan het denken zetten. En als je dan ook nog met je eigen opdracht (Een maand op minimum) de verbinding maakt met je klanten dan kan het niet meer stuk. Ik hoef maar aan deze dagen terug te denken en voel het enthousiasme door mijn bloed stromen.

Patrick Lerou, Senior Manager Philips Healthcare:

Het concept of gedachtegoed ‘Superpromoter’ is eenvoudig en tegelijk enorm briljant. Het verschuiven van de focus naar promoters heeft voor mij veel deuren geopend en vele gesprekken, workshops ed rondom het meten van klantervaring prettiger gemaakt. Het enthousiasme van klanten wat ik terug kon geven aan de organisatie doet enorm veel goeds en zet tegelijk meer in beweging.  Voor een ieder die direct of indirect met klanten te maken heeft is de Superpromoter academy een must. Laat je verrassen, inspireren en motiveren!

Izaac van Kralingen – NPS Officer, BSH Home Appliances

Het woord enthousiasme betekent voor mij meer dan met veel plezier ergens mee bezig zijn. Ik geloof echt in de kracht van enthousiasme. Wanneer mensen met plezier werken, op een positieve manier problemen oplossen en leuke dingen met elkaar delen, dan creëren zij niet alleen enthousiaste klanten maar ook enthousiaste collega. Dit is naar mijn mening een noodzakelijke manier van denken en doen om onze huidige maatschappij het hoofd te bieden tegen de slechte opbrengsten mentaliteit en negativiteit.

Wat ik op de Superpromoter Academy heb geleerd is dat mensen gelukkiger en succesvoller zijn, wanneer zij een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij en het bedrijfsleven.

Enthousiasme als strategisch fundament

Zonder enthousiasme blijven begrippen als missie, visie en kernwaarden slechts dode begrippen op papier. Deze training heeft als doel om een visie, missie en kernwaarden te beschrijven, gebaseerd op het enthousiasme van klanten en medewerkers (Flame). Ook wordt duidelijk hoe de Flame kan worden aangewakkerd (Flow) en klanten verder kan enthousiasmeren (Flood). Deze dynamiek van enthousiasme zorgt ervoor dat de missie het kompas is naar duurzaam succes.

Te lang hebben bedrijven vanuit een ivoren toren hun missie bepaalt. Zo’n leuze zet niets in beweging. Het enthousiasme van management, medewerkers en klanten samen is het wind in de zeilen van een succesvolle strategische koers. Het vormt het fundament voor de missie en het zorgt ervoor dat het vuur blijft branden. De training duurt een of twee dagen afhankelijk van de omvang en complexiteit van het bedrijf. Voorafgaand aan de training wordt een intake gesprek gehouden en vooronderzoek gedaan. De omvang van het onderzoek hangt af van de reeds aanwezige informatie.  

Een reactie op de training:

Ivo Willemsen, directeur Activo

“De dag onder leiding van Rijn Vogelaar vloog voorbij. Het was een bijzonder leerzame dag. De training heeft gezorgd voor inzicht in het enthousiasme van klanten en het heeft duidelijk gemaakt hoe wij zelf als organisatie naar buiten willen treden. Door middel van hele praktische opdrachten zijn we na een intensieve dag tot een mooi resultaat gekomen. Het zijn zaken waar we nu nog steeds veel baat bij hebben.”

De strijd tegen negativiteit

We kennen allemaal de kracht van negativiteit. Eén negatieveling kan de sfeer verpesten, alle energie wegnemen en een project in de soep laten lopen. Negativisme is contraproductief, deprimerend en ongezond. Toch krijgen we de hele dag negatieve signalen: de journalistiek brengt slecht nieuws, in het onderwijs krijgen onvoldoendes de aandacht en werknemers worden gecorrigeerd op fouten. Technologie jaagt de negativiteitswaan op sommige punten nog verder aan. Met als gevolg dat het enthousiasme verdwijnt en het leidt zelfs tot burn-out, depressiviteit & intolerantie. Maar er is gelukkig hoop. Er zijn veelbelovende inzichten uit de neurologie en de psychologie die het tij kunnen keren. Bewegingen in de journalistiek, het bedrijfsleven en het onderwijs nemen hierin al het voortouw. Over dit thema heb ik het boek “Negativiteit Mania” geschreven en een trainingsdag ontwikkeld. Hier wat reacties op de training:

Marcel van der Loos, Head of Supply Chain, Logistics and Purchasing BSH:

“Het was weer een boeiende, leerzame en leuke dag, waarin Negativiteit Mania als vervolg op Superpromotor, Flame/Flow/Flood van toegevoegde waarde is!”

Tamara Vijverberg, Research Consultant Blauw Research:

“Verrassend, inspirerend en praktisch inzetbaar.”

Marjan Heinen, Verenigingsadviseur KNVB:

“Rijn legt gedurende deze dag op een bevlogen en zeer boeiende wijze uit hoe ons brein functioneert en wat maakt dat we ondanks alles toch geneigd zijn om negativiteit te ervaren of negatief te denken. Je leert op welke manieren je dit tegen kan gaan. Daarnaast reflecteer je op je eigen werksituatie door met de mede-deelnemers een aantal oefeningen te doen. Het is kortom een zeer leerzame training om nog effectiever als superpromoter met enthousiasmemanagement aan de slag te kunnen gaan en daarbij te kunnen anticiperen op situaties waarin de kracht hiervan nog niet volledig omarmd wordt.”

Izaac van Kralingen, NPS officer, BSH:

De dag vliegt om en zoals met eerdere ervaringen ben je met een stel gelijkgestemde enthousiastelingen aan het werk. Voor mij werkt dit bijzonder inspirerend.

Daan van Bergen, Eigenaar Videologic:

“Weer een fijne workshop van Rijn Vogelaar over de bestrijding van het negativiteitsdenken”

Alex Reijgersberg, Social Media Manager, KPN/ Simyo:

“Vandaag weer veel geleerd tijdens de training “Superpromoter versus Negativiteit Mania”

Training Superpromoter versus Negativiteit Mania

Storytelling

Mensen zijn van oorsprong verhalenvertellers. Storytelling en de dynamiek van enthousiasme zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Zonder enthousiasme mist een verhaal overtuigingskracht en zonder verhalen kan enthousiasme zich niet verspreiden. Het idee voor deze training ontstond door interviews met enthousiaste klanten en medewerkers. Deze mensen hadden zoveel mooie verhalen te vertellen. Verhalen waar binnen de bedrijven tot dan toe weinig aandacht voor was. Het overbrengen van een verhaal is iets anders dan een bericht plaatsen op het intranet. Storytelling krijgt pas waarde als verhalen impact hebben en worden doorverteld. Ik ben me toen gaan verdiepen in de techniek  van Storytelling, van Aristoteles tot Obama. Gecombineerd met nieuwe inzichten uit de neurologie en de psychologie heb ik deze kennis gebruikt om een nieuwe training op te zetten. Deelnemers krijgen handvatten aangereikt om zelf een overtuigende verhalenverteller te worden en om collega’s hierbij te helpen. Ik heb ook een blog geschreven over “Storytelling in de praktijk”. Hierin zijn zes verschillende cases opgenomen van bedrijven die Storytelling in hun praktijk hebben toegepast. De training wordt zowel open als Inhouse aangeboden. De Inhouse training is ondermeer gegeven aan medewerkers van Stedin en de directie van Canon Europa in Londen. Ruta Jonuseviciute heeft een cartoon gemaakt naar aanleiding van de Canon training. Dit is ook een van de cases die in de blog wordt besproken. 

Hier een trailer van een van de training Storytelling:
https://www.youtube.com/watch?v=Zpkn2j6E6jY

Rational en emotional decision making

Sinds 2016 doceer ik “Rational en emotional decision making” aan de Polytechnical University in Hong Kong aan Post Graduates (zie foto) die een EMIL opleiding volgen (een soort MBA). Deze tweedaagse training gaat over de invloed van menselijke denkfouten, zoals de negativiteitsbias, kortetermijnfixatie, zelfoverschatting en groepsdenken. Deze denkfouten komen ook aan de orde in “Negativiteit Mania“. Door inzicht in de denkfouten van onszelf, collega’s en klanten kunnen we hierop anticiperen en de valkuilen die hiermee samenhangen vermijden. Hierdoor brengen we onszelf en de organisatie beter in balans, presteren we beter en voorkomen we fouten en misstanden. 

Effectief inzetten van klantmetingen (zoals NPS)

Bij Blauw Research ben ik jarenlang verantwoordelijk geweest voor de afdeling waar klant- en medewerkersonderzoek word verricht. In die periode heb ik samen met m’n collega’s voor veel bedrijven klantonderzoek gedaan en periodieke klantmetingen ingericht.  Voor grote internationale bedrijven, zoals KPMG en Philips, maar ook voor kleinere organisaties, zoals ziekenhuizen, advocatenkantoren of private bankers. Toen in 2003 de Net Promoter Score (NPS) zijn intrede deed waren we één van de eerste bureaus die hiermee aan de slag zijn gegaan. Ook als CEO van Blauw is klantonderzoek me altijd blijven boeien. In 2009 publiceerde ik het boek “De Superpromoter”; over enthousiaste klanten die anderen met hun enthousiasme aansteken. Het boek werd in het Nederlands (van Duuren), Engels (Palgrave MacMillan) en Duits (Gabler) uitgebracht. De term Superpromoter is ondertussen een internationaal erkend begrip geworden en ik heb zelfs een superpromoter-training mogen ontwikkelen voor de online certificering van Satmetrix, de ontdekkers van de NPS. Ondertussen werken bedrijven over de hele wereld werken bedrijven met de NPS systematiek, maar veel organisaties worstelen met de implementatie. Hoe zorg je ervoor dat NPS leidt tot een meer klantgerichte organisatie en flow onder medewerkers? Over dit onderwerp geef ik presentaties op Satmetrix congressen en webinars. Voor bedrijven geef ik op maat gemaakte workshops en trainingen over het onderwerp.

Teamflow: Zorgen voor een positieve dynamiek in teamverband

In de laatste twintig jaar hebben grondleggers van de positieve psychologie als Martin Seligman, Csikszentmihalyi en Fredrickson veel ontdekt over de dynamiek van positiviteit en flow. Ze hebben wetenschappelijk onderbouwde theorieën ontwikkeld die met succes zijn toegepast binnen een breed aantal disciplines. Ondermeer in de psychotherapie, de opvoedkunde en in professionele sportbeoefening. Ook binnen bedrijven worden deze inzichten uit de positieve psychologie steeds meer toegepast. Flow is het onderwerp van het tweede deel van de Enthousiasme Trilogie. In de laatste jaren heb ik voor veel verschillen organisaties workshops en trainingen mogen verzorgen over Flow. Ondermeer voor de SNS bank, Nationale Nederlanden, de NPO, de Efteling en de politie in Hong Kong. De trainingen worden op maat gemaakt naar aanleiding van een intake gesprek.

Sociale media workshop

Door de komst van sociale media hebben medewerkers een mooi platform gekregen om het enthousiasme over hun werk te uiten. Interne en externe sociale media kunnen een aanjager zijn van flow. Het is ook een manier om klanten een platform te bieden of hun enthousiasme aan te wakkeren.  In deze workshop worden deelnemers aangemoedigd om op zoek te gaan naar thema’s die hen aanspreken en er worden handvatten geboden om er mee aan de slag te gaan. Door het schrijven van blogs, het maken van vlogs of het delen van berichten op sociale mediakanalen.  Ook het ondersteunen van collega’s op dit vlak komt aan de orde. De workshop wordt in samenspraak met de opdrachtgever ingericht en er worden zoveel mogelijk voorbeelden uit de eigen praktijk gebruikt. Deze workshops zijn ondermeer uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO, Nutrition en RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). 

Teamdag vol inspiratie, plezier en teambuilding

Flame, Flow, Kunst & Culinair is een teamdag waar iedereen aan mee kan doen. Een dag waarop de deelnemers zichzelf en elkaar leren kennen, inspiratie opdoen en bouwen aan de teamflow. Bovendien wordt er heerlijk gekookt, gegeten en genoten van moderne kunst. Meesterchef Sieberen Meerema heeft samen met auteur en inspirator Rijn Vogelaar de handen ineen geslagen om zo’n dag vorm te geven. Hier meer informatie.