De Superpromoter

Over de kracht van enthousiasme

De Superpromoter gaat over enthousiaste klanten of medewerkers die met hun enthousiasme anderen aansteken. Superpromoters doen aanbevelingen of worden door anderen gekopieerd. Het aanstekelijke enthousiasme van deze groep is voor bedrijven van levensbelang, omdat het zorgt voor een positieve werksfeer, aanwas van nieuwe klanten en omzetgroei. Bovendien zijn superpromoters ideale co-creators en motiveren ze het personeel. In het ultieme gevecht met zijn alter ego, de antipromoter, bepaalt hij de reputatie van bedrijven. De superpromoter kan een klant zijn, maar ook een betrokken medewerker. Of een burger die een bepaald overheidsbeleid verdedigt. Het zijn de onzichtbare medestanders van bedrijven en overheidsinstellingen die achter de schermen zorgen voor succes.

In  het boek wordt uitgelegd hoe superpromoters kunnen worden ingezet om een organisatie succesvoller te maken. Hij beschrijft een vernieuwende visie op marketing, productontwikkeling en bedrijfsvoering in het algemeen. Het wordt tijd dat organisaties zich niet meer alleen richten op klagende klanten en ontevreden medewerkers, maar zich veel meer gaan richten op hun enthousiaste vrienden; de superpromoters. Organisaties die deze evolutie doormaken zullen, met minder budget en met veel meer positieve energie, de concurrentie achter zich laten of zelfs irrelevant maken.

In de oorspronkelijke versie van het boek (verschenen in 2009) werd alleen nog de theorie beschreven. De herziene versie (december 2015) staat vol met praktijkvoorbeelden. Het laat zien hoe bedrijven en overheidsinstellingen in binnen- en buitenland aan de slag zijn gegaan met hun superpromoters. Het staat vol met nieuwe inzichten, methodieken, cases en interviews met professionals die met de theorie hebben geïmplementeerd binnen hun organisatie.

Lezers over de Superpromoter:

Het aanstekelijke enthousiasme van superpromoters is ongetwijfeld het krachtigste en invloedrijkste middel op weg naar groei en succes.

Jos Burgers, veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers als De Wet van Snuf en Geef nooit korting!

De superpromoter is een van de positiefste managementboeken ooit. Rijn gelooft in de kracht van positieve klanten en heeft héél concrete handvatten hoe je daarmee om moet gaan. Dit boek is een absolute klassieker in de managementliteratuur.

Steven Van Belleghem, keynote speaker en auteur van bestsellers als When digital becomes human

“I’ve spent a decade and a half driving customer centric change in major organizations, and I am now a superpromoter of Superpromo- ter. We hear acronyms all the time, but the ones in the book such as am (animosity metric), ssm (Social sharing metric) and of course odelia should be on your list of ‘must know’ terms. Superpromoter is game-changing! I know it’s made me re-think my strategy!”

Suhail Khan, Vice President Philips International, Head of Customer Experience and Market Driven Innovation

“On the surface, the concept and actions of a superpromoter seem obvious – and that’s the danger. Vogelaar reminds us we’re not hard- wired to look for those enthusiastic; it’s those that criticize that cloud our attention. Therefore, anyone trying to promote anything needs a powerful antidote to counter this fundamental human condition. Vogelaar’s book provides it.”

Verne Harnish, Author of Mastering the Rockefeller Habits and ceo of Gazelles

“Superpromoter makes a first class addition to the debate on why people do what they do and how marketers and researchers can un- derstand it. Smart, thorough and – above all – enthusiastic in the way it lays out the case for that ancient sources of human influence – en- thusiasmos! Go tell you friends.”

Mark Earls, Author of Herd

Read – and loved – Rijn Vogelaar’s book The Superpromoter. Get the enthusiasm for yourself!

Joe Pine, best selling author (with Jim Gilmore) of The Experience Economy and Authenticity

Vodcast met Daphne Verkaik & Ralf Hillebrand
Waarom we enthousiasme serieus moeten nemen!

Beluister de podcast op Spotify