Digitaal welzijn en nieuwe kennis over ons brein

Een van de grootste neurologische ontdekkingen van de deze eeuw. Het Default Mode Netwerk (DMN) is een van de grootste ontdekkingen van deze eeuw. Het verbindt delen van de hersenen die anatomisch ver uit elkaar liggen en die gezamenlijk actief worden wanneer we niet gefocust zijn op de buitenwereld. Dit netwerk wordt actief als we slapen, rusten of gewoon gedachteloos [...]

2024-05-17T14:00:28+00:0017 mei 2024|Categorieën: Uncategorized|

Maak een einde aan de pseudo-productiviteit

We hebben "druk zijn" tot de norm verheven, maar druk zijn is niet hetzelfde als goed bezig zijn. Het staat zinvol bezig zijn juist vaak in de weg. In zijn nieuwe boek "Slow Productivity" hekelt Cal Newport pseudo-productiviteit en roept hij op tot vertraging. Met veel plezier heb ik het boek de afgelopen week gelezen. Hier mijn samenvatting: Productiviteit van [...]

2024-05-17T12:54:47+00:0017 mei 2024|Categorieën: Uncategorized|

Inspiratie versus Enthousiasme

Het boek "Inspiratie" van Ap Dijksterhuis heb ik met veel plezier gelezen. In deze blog deel ik de belangrijkste inzichten en leg ik een link naar enthousiasme. Inspiratie lijkt iets magisch, beschrijft Dijksterhuis. Een onverklaarbaar gevoel dat plotseling opduikt en ons voortstuwt in een richting die we misschien niet eens kenden. Alsof iets je de weg wijst. Het kan overkomen [...]

2024-05-17T12:39:51+00:006 sep 2023|Categorieën: Enthousiasme|

Enthousiasme als werkend bestanddeel van positieve communicatie

Als je het hebt over positieve communicatie kun je niet om enthousiasme heen. Deze emotie lijkt namelijk in veel gevallen het werkende bestanddeel van positieve communicatie. Wanneer communicatie gepaard gaat met oprecht enthousiasme, zet het aan tot actie en worden anderen erdoor aangestoken. In dit artikel bespreken we de rol van enthousiasme bij positieve communicatie vanuit wetenschappelijk perspectief en vanuit [...]

2022-05-06T12:06:24+00:006 mei 2022|Categorieën: Enthousiasme|

De psychologische aantrekkingskracht van Clubhouse

De app Clubhouse is aan een snelle opmars bezig in Nederland. Twitter, Facebook, Spotify en Linkedin werken allemaal aan een concurrent van de Audio App. Maar wat maakt deze app nu zo aantrekkelijk? Vanuit mijn achtgrond als sociaal psycholoog en wetenschappelijk onderzoeker naar de dynamiek van enthousiasme beschrijf ik 10 factoren die Clubhouse vanuit psychologisch perspectief zo aantrekkelijk maken. [...]

2021-04-01T07:14:29+00:0026 mrt 2021|Categorieën: Uncategorized|Tags: |

Stop de negatieve spiraal!

Stop de negatieve spiraal! De emoties lopen hoog op in Nederland. Razende jongeren gooien stenen naar de politie, roven winkels en belagen ziekenhuizen. De rest van Nederland reageert woedend en vol onbegrip. Het is haast onmogelijk om onbewogen te blijven. Het gevaar is echter dat emoties de overhand houden en dat we als samenleving, aangewakkerd door (sociale) media, in een [...]

2021-01-27T16:06:09+00:0027 jan 2021|Categorieën: Negativiteit Mania|

Omgaan met corona-stress

Gebruik angst, vermijd doemdenken Het menselijke brein is geprogrammeerd om gevaar te detecteren. In de oertijd was het van levensbelang om een gevaarlijk dier of een vijandige soortgenoot tijdig waar te nemen en snel te reageren op een potentieel gevaarlijk situatie. Ondanks dat we tegenwoordig in een veel veiligere omgeving leven, is de software van ons brein nog niet veel [...]

Enthousiasme als strategisch fundament

Hoe kom je tot een missie die medewerkers motiveert en die klanten enthousiasmeert? Dat is de centrale vraagstelling van deze blog. In de periode dat ik leiding mocht geven aan Blauw Research heb ik, samen met de andere partners van Blauw, talloze strategische sessies meegemaakt. We lieten ons inspireren door verschillende goeroes op dit vlak, zoals Jim Collins, Verne Harnish [...]

2020-11-14T15:38:26+00:0017 dec 2018|Categorieën: Enthousiasme|

Storytelling in de praktijk: Varen op golven van enthousiasme

Het vertellen van verhalen is een unieke menselijke eigenschap. Geen enkele andere diersoort is in staat om taal in zo’n geraffineerde vorm te gebruiken. Verhalen kunnen een enorme impact hebben, maar dat lukt alleen als voldoende mensen collectief erin geloven. Dat geldt voor verhalen over bedrijven of organisaties. Dagelijks ontstaan er nieuwe bedrijven en anderen gaan failliet. Door fusies, overnames [...]

2020-11-14T15:38:26+00:007 okt 2018|Categorieën: Uncategorized|

Enthousiasme en passie

Enthousiasme en passie De link tussen twee veelgebruikte, maar nauwelijks ontrafelde, begrippen Enthousiasme en passie zijn woorden die, zowel in het dagelijkse leven als in een professionele omgeving, vaak worden gebruikt. Bedrijven zoeken bijvoorbeeld naar enthousiaste medewerkers met passie voor hun vak. Een eenvoudige zoekopdracht op Google laat zien hoe populair de woorden enthousiasme (16.200.000 hits) en passie (13.400.000 hits) [...]

2020-11-14T15:38:27+00:005 jul 2018|Categorieën: Enthousiasme, Gepubliceerde artikelen|
Ga naar de bovenkant